Start / Om / Vanliga frågor

De mest förekommande frågorna

Väldigt många har frågor, både via telefon och till exempel via Turistbyråerna. Nedan finns en lista på dom vanligaste frågorna som förekommer.

Tar dig ett steg tillbaks

Vanliga frågor om boende

Vanliga frågor om bank & post

Vanliga frågor om bokning

Vanliga frågor om avbokning

Allmänna Villkor för privat boende

Boendefrågor

När får vi checka in på ankomstdagen?
Incheckning sker från  15.00 under vintersäsong och 14.00 under sommarsäsong, såvida inte annat anges på bokningsbekräftelsen du får vid bokning.

Vart hämtar jag nyckeln om vi kommer sent?
Nycklarna finns att hämta i en nyckelbox med kodlås utanför Centrumhuset i Sälenby, notera att din kod står i din bokningsbekräftelse. I ditt kuvert finns även en karta. På kuvertet står namn och bokningsnummer.

Hur länge får vi ha stugan på avresedagen?
Utcheckningstiden är senast 11.00 på avresedagen.

Ingår slutstädning?
Slutstädning ingår inte i priset för stuga eller lägenhet. Dock går det att boka slutstädning på dom flesta boenden vid bokning. Notera att konsumenten alltid ansvarar för att diska och ta ut sopor.

Kan man ställa sig på väntelista eller i något kösystem för boende?
Vi har inget kösystem eller väntelistor. All bokning sker direkt via webben eller över telefon med respektive turistbyrå.

Ingår diskmedel, toalettpapper etc i boendet?
Nej, det ingår inte i stuga eller lägenhet. Detta är produkter som konsumenten själv ansvarar för eftersom det är stugor med självhushåll.

Finns det frys i stugorna och lägenheterna?
I de flesta stugorna samt lägenheterna finns det frys som kan vara av olika storlek. Information om detta finns på varje stuga eller lägenhets beskrivning vid bokning samt på alla bokningsbekräftelser.

Hur många får vi vara i stugan eller lägenheten?
Antal bäddar i stugan eller lägenheten inklusive extrabäddar är lika med hur många som får övernatta i stugan.

Vad är familjesäng?
Det menas att underslafen i våningssängen är extra bred, oftast 120cm.

Om det snöar, vem skottar snön?
Du skottar utanför din egen entré till stuga eller lägenhet.

Kan man boka barnstol eller barnsäng?
Vissa boenden har denna möjlighet, detta står isåfall på beskrivningen vid bokning, bokas detta finns det i stugan eller lägenheten vid ankomst.

Vilka bytesdagar gäller för stugorna?
Söndag-Söndag, Söndag-Torsdag eller Torsdag-Söndag. Dock finns det ibland erbjudanden som ger dig en eller flera gratisnätter, exempelvis Torsdag-Måndag. Mer om detta finns under erbjudanden.

Bank och post

Vart finns det bankomat och minuten?
Bankomat finns Snöcentret på Lindvallen, samt vid ICA i Tandådalen. Minuten finns vid Centrumhuset i Sälen by.

Vart finns det postkontor och vilka banker finns?
Postombud finns nere vid ICA i Sälen by. I Sälen by finns även Nordea och Swedbank.

Bokning

Vad kan jag boka på www.salen.se och www.malung.se?
Du kan boka olika typer av boenden, paketlösningar, aktiviteter, entréer, fiskekort, golfpaket och vasaloppspaket mm.

Hur bokar jag?
Du bokar enkelt igenom vår onlinebokning eller via våra turistbyråer
Sälen: 0280-187 00 | Malung: 0280-186 00

Hur vet jag att bokningen är genomförd?
När du bekräftat bokningen och lagt in betalning får du inom några minuter en bokningsbekräftelse via e-post. Läs noga igenom bekräftelsen och kontrollera att samtliga uppgifter stämmer.

Var hittar jag vägbeskrivning till stugan/anläggningen?
På din bokningsbekräftelse finns vägbeskrivning och allmän information om ditt boende.

Avbokning

Vad händer om jag vill avboka?
Vid avbokning kontakta alltid Malung eller Sälens turistbyrå, alternativt skicka ett mail till någon av nämnda ovan. För kontakt information tryck HÄR

Vad gäller vid en avbokning?
Se allmänna villkor

Vad gäller om jag bokar med avbeställningsskydd?
Du kan skydda dig mot avbeställningskostnaden genom att köpa en avbeställningsförsäkring.
Den kostar 300 SEK per bokning och innebär att du i vissa fall kan avboka fram t.o.m. dagen före avtalad ankomst. Vid senare avbokning utgår full avgift.

Avbeställningsförsäkringen gäller i följande fall, som inte får ha varit kända när du bokade:

  • Dödsfall, sjukdom eller olycksfall av allvarlig art som drabbat dig själv, make/maka, sambo, familj eller medresenär.
  • Inkallelse till krigsmakten eller civilförsvaret
  • Det inträffar någon annan allvarlig händelse utanför din kontroll, som du inte kunnat förutse när du bokade och som medför att det inte är rimligt att begära att du ska stå fast vid din bokning, t.ex. omfattande eldsvåda eller översvämning i din bostad. Du måste kunna styrka ditt förhinder med intyg från t.ex. läkare, myndighet eller försäkringsbolag. Intyget bör sändas till Malung-Sälen Turism AB så snart som möjligt, senast 7 dagar från avbokningsdagen. Du måste köpa avbeställningsförsäkringen samtidigt med att bokningen görs. Avgiften för avbeställningsförsäkringen betalas tillsammans med anmälningsavgiften och återbetalas inte vid avbokning.
|

Malungs Turistbyrå   Sälens Turistbyrå
Lisagatan 39 - 782 31   Centrumhuset - 780 67
Tel. +46 (0)280-186 00   Tel. +46(0)280-187 00
turist@malung.se   info@salen.se

 

 

 

© 2011 Malung-Sälen Turism AB

Partners

Sälen SommarMalung-Sälen Kommun